Viltspårsretriever

I veckan fick jag ett ryck och drog iväg med Tilda till skogen och gjorde anlagsprovet i viltspår. Nu har ju inte Tilda gått så värst mycket viltspår i sina dagar, och inte gått något alls sen typ tidigt i somras någon gång, men jag tänkte att det är som att cykla - när man väl har lärt sig, så glömmer man inte hur man gör. Och visst kom fröken fjompa ihåg vad hon skulle göra, hon hittade ganska snabbt spårstarten när jag släppte ut henne i linan.
På morgonen hade den första snön precis börjat komma, så det var inte direkt varmt och behagligt ute i den västerbottniska skogen, men när vi kom fram till provplatsen var det hela två plusgrader...
Trots att jag hade varit ute och gått en timme och låtit henne härja lös en stund på morgonen, var Tilda minst sagt energisk. Näsa ner, trava på, näsa upp, skutta runt, näsa ner, inse att det går en domargubbe med oss i skogen, springa och fjäska för domaren, näsa ner, trava på, hälsa på matte, kolla att alla är med, näsa lite här och var, vandra runt lite, tillfälligt avbrott för att lyssna på en man med motorsåg som skulle jaga bäver (norrlänningar....), osv, osv.
 
Själv var jag till och från övertygad om att madam Tilda inte hade den blekaste aning om vad vi gjorde och hade glömt bort spåret för länge sen, men enligt domaren gick hon hela tiden längs spåret och tog bara en ytterst liten avstickare någon meter upp på en klippa, där spåret gick precis nedanför. Vinklar och bloduppehåll gick av bara farten (jag märkte knappt vart de var) och efter lite snurrande runt spårslutet grävde hon fram en tämligen snuskig älglöv under en buske. Mission completed. Trots min upplevelse av en flamsig skogspromenad med sporadiska spårningsinslag, så var domaren nöjd och tyckte inte det var några problem för Tilda att jobba vidare mot öppenklassen. Så godkänd blev hon, med följande protokollkommentar:
 
"Glad tik som gärna flörtar med domaren. Spårar noggrant och säkert, gör ibland glädjeskutt men visar väl var spåret går. Alla vinklar är ok. Bra prov!"
 
Så då är det väl bara att träna liiite till och sen köra på med öppenklass då!
 
Hösthunden, hemkommen efter genomfört anlagsprov!
 
 
I övriga nyheter satsar Tilda på en ny karriär som nakenhund, och är just nu i full gång med att fälla av sig varenda hårstrå på kroppen. Vilket ju passar ypperligt bra eftersom vi ska på utställning om knappt två veckor, och alla vet ju att pälslösa hundar går bäst i ringen! Det innebär också att jag för tillfället enbart har vita kläder på mig, oavsett vilken färg kläderna hade från början är de, så fort man kommer inom en radie av 15 meter från Tilda, klädda med vitt pälsfoder för resten av dagen. Jag har till och med känt mig tvungen att rolla kläderna innan jag vågar lägga dem i tvättmaskinen....
 
Idag har Tilda och jag varit hos veterinären och tagit blodprov, för att testa för PRA. Tilda var inte helt nöjd med att sitta på bord och bli nålstucken, men beslutade att den bästa taktiken var att stirra upp i taket och låtsas att hon inte existerade, så kanske hon kunde undslippa med livet i behåll. När hon fick ett litet bomullstuss-plåster fastbundet vågade hon sig på att kika lite vad det var som hände med hennes ben, med öronen lite besviket slokande - och så fort hon hade fått komma ner från bordet blev det Tilda-dans över golvet.
 
Imorgon ska vi gå näst sista tillfället på jaktlydnadskurs, och lite har det väl hänt sen första gången. Tilda verkar äntligen ha förstått vad det är jag vill med jaktfoten (kanske framför allt har jag själv äntligen satt upp tydliga kriterier....) och jag har börjat lära mig att sluta bete mig som en lydnadsmänniska i skogen. Medan Tilda övar på stadga, fokus och att motstå störningar, övar jag på att ge en massa dubbelkommandon och att inte gå så allvarlig och rak i ryggen. 
 
 
Om en dryg vecka åker Tilson och jag alltså ner till söder och hälsar på, och där blir det hundbyte av så mamma och pappa får ta över hårbollen medan jag tar monsterMalva med mig upp igen. Kooikermonstret är för övrigt också inbokad för anlagsprov under den helgen, som hon förhoppningsvis kan nedlåta sig till att genomföra med bravur. Fortsättning följer på det!
 
(Förresten, om någon läser GoldenNytt så har jag hört att det finns en och annan kändis i senaste numret...)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0