Dagens hundsamtal

När man har hund blir det ganska ofta så att man hamnar i konversationer man troligen inte hade haft annars, med folk man troligen inte hade pratat med annars. Hunden verkar ofta fungera som en social bro, som får även oss privata svenskar att kasta oss ut i det okända och inleda samtal med kompletta främlingar. Alla kan relatera till en person med hund, på ett eller annat sätt. Det är ofta väldigt trevligt, ibland inte särskilt trevligt alls, och ibland bara väldigt... speciellt. Och ibland väldigt roligt.
 
Idag var ett sånt tillfälle när det var trevligt att bli hundpratad med. Och då hade jag inte ens hunden ifråga med mig. Jag stod och väntade på bussen när en kvinna kom och ställde sig bredvid mig. Hon tittade en liten stund på min något (läs väldigt) håriga jacka och den svarta påsen som mycket moderiktigt stack upp ur min ficka, och frågade sen om jag hade hund. Ehum, jo det hade jag ju, svarade jag och började lite diskret borsta av jackan när jag insåg hur uppenbart det tydligen var, jag tänkte att hon kanske var allergisk eller något, men det var hon inte.
"OJ, vad duktig du är!" utbrast kvinnan glatt. Jag försökte komma fram till vad man svarar på det. Och så följde en några minuter lång konversation om vad det egentligen krävdes av en hundägare, eftersom hon var sugen på att skaffa hund med hennes man tydligen (klokt nog) hade påpekat att det är mer än att bara köpa hunden och sen ge den mat och ta ut den då och då. Med jämna mellanrum konstaterade kvinnan också med stora ögon hur fantastiskt duktig och ansvarsfull jag måste vara som bara var 22 och som bodde själv och som var student och klarade av att ha en hund samtidigt och dessutom hade haft den i 3 år. Jag försökte liksom påpeka att jag knappast var den enda, och att det egentligen är ganska mycket lättare för en student att vara flexibel med tiden än någon som jobbar, men det spelade visst ingen roll.
 
Anyway, så kan det gå till när lite hundhår blir till beröm från en helt främmande människa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0