Avundsjuka som träningsmetod

De senaste dagarna har madam Tilda och jag tränat mest på avlämningar (där vi kör stenhårt på handduttar) samt fart och attityd. Jag har insett att när Tilda inte tänker efter utan bara hämtar så griper hon oftast (vad jag kan se, apporteringsexpert som jag är....) riktigt bra, så jag tänker helt enkelt släppa gripträningen tills det eventuellt blir problem med det, och fokusera på alla andra 7 miljoner saker som helst ska fungera...
Avlämningarna går bra, hon släpper fint på klick men jag behöver jobba lite mer med störningar som att t.ex. plocka fram godisen innan hon lämnar så att hon inte får för sig att hon är klar i förtid och släpper.
 
Vad gäller farten och attityden så är det plötsligt alldeles underbart att ha tre hundar som knuffas om uppmärksamheten! Lilla fröken Tilda var nämligen inte alls så där jättesugen på att hämta dummy när det plötsligt innebar att hon måste gå dit och plocka upp den själv och sen dessutom gå tillbaka igen. Är väl ingen brådska, tänkte Tilda, så himla viktig kan väl inte den där grejen vara att den behöver komma tillbaks precis NU, matte kastar ju ändå bara bort den igen, den klanten. Så hela helgen har jag kastat, och om inga goldens är supertaggade så springer jag själv och tar dummyn framför näsan på henne och säger sen de magiska orden:
 
"Titta Malva vilken tuff grej jag har, ska vi springa omkring lite och tycka att den är fin och inte låta långsamma små goldens vara med?"
 
Och fröken Avundsjuk blir förkrossad och fattar ingenting och tycker att jag är en hemsk människa som låter den där lilla fula kooikern titta på hennes grej som hon brukar få ha och som jag ska träna henne med! 
Gissa om det går i 190 knyck nästa gång jag kastar dummyn?
 
 
Åh just det, nyss nämnda lilla kooiker och jag är anmälda till rallylydnadstävling om några veckor, under Östersjö. Måste bara träna på att inte inta "surikat"-position så fort hon är positionerad framför mig. Tydligen räknas inte det som samma sak som ett gammalt klassiskt "sitt", även fast Malva bara försöker modernisera lite...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0