Alpha dog and oh-oh-omegalomaniac

Okej, så jag borde ha andra saker för mig, men här kommer ett spykalas över en viss tv-profil, som kanske egentligen inte platsar på en blogg, men jag måste!

Jag har av någon outrgrundlig anledning satt mig framför tv4 plus, när det är vår käre Cesar Millan som hoppar omkring i rutan och "rehabiliterar" hundar.
Just idag är han hos en familj med två dvärgpinschrar, som är lite lätt sjövilda. De skäller, hoppar, härjar och är allmänt hyperaktiva.
Programmet inleds med följande assmarta citat: "likt andra små hundar kan dvärgpinscher utveckla aggressivt ägandebegär". Jaha. Eh. För det första, vad är "aggressivt ägandebegär"? Jag antar att de syftar på resursförsvar, alltså att hunden försvarar sin mat, sovplats osv, och i det här fallet att de också vaktar sin matte och sitt hus. Tydligen är det bara små hundar som gör så, stora hundar vaktar inte. Eller de vaktar kanske på ett icke aggressivt sätt, inget skällande, bitande eller morrande? Awesome!

Därefter är det dags att lära de här hundarna lite hyfs. Cesar har förvisso helt rätt i att hundarna inte har några som helst regler och att de inte får mycket motion, så han börjar med att ta med dem på en springrunda. Därefter samlar han ihop familjen och pratar med dem om hur hundarna ska sluta skälla på andra hundar. Under tiden är hundarna lugnare än de nånsin har varit tidigare, enligt familjen. Matte till hundarna ställer då frågan "ska de inte få någon form av belöning för att de uppför sig så bra nu?" - något jag tycker är självklart i hundträning, hunden belönas när den gör rätt = vill upprepa det önskvärda beteendet.

Cesar Millan bemötte frågan med gapskratt. Han dumförklarade ägaren som trodde att man behövde röra/ge något till/prata med hunden för att den ska bli belönad. Hans förklaring var att han var glad, och hundarna kände det och därför blev de belönade och tillfreds med livet. "De är HUNDAR, inte människor, de känner det!"
Nu är det ju fritt fram för var och en att tro på att hundar blir belönade av att en man de har träffat i en kvart (och dessutom släpat omkring dem i ett tunt strypkoppel) är nöjd, men jag tycker inte att det känns särskilt trovärdigt. Visst blir min hund glad när jag blir glad, men jag tvivlar på att hon blir lika glad över att en främmande man blir det, och i vilket fall är det inte tillräcklig belöning för att bryta en sån sak som utfall mot andra hundar (inte för att Malva gör det, men hon är ju en liten hund så det är bäst att passa sig!)

Nästa problem var att mamman i familjen (samma idiot som trodde att hundar ska belönas, puh), i själva verket var väldigt rädd för hundar som var större än hennes egna.
Herr Millan tog då ut matte med två hundar, samt sin egen sävliga pitbull, på en promenad för att visa att stora hundar inte är farligare än små. Bra idé absolut, men samma man som nyss talade om hur känsliga hundar är för sinnesstämning tyckte alltså att det var en bra idé att låta två hundar som redan hade hundmötesproblem gå med en livrädd, blek och spänd kvinna förbi bl.a. en lös labrador. Tur att hundar inte reagerar på rädsla då och försöker skydda sin matte, som uppenbarligen anser att andra hundar är farliga och ska skrämmas bort.... (ledtråd: det gör de!)
Himla tur att han är så bra på att strypa med kopplet och nypa till i sidan och säga "pschh", den där Cesar, så att han kan lösa allt!

Eller vänta nu, en av dvärgpinschrarna blev visst avlivad.


AKTA!!! EN KAMPHUND!!!

Kommentarer
Postat av: Nathalie och Ayax

Ja, han är ganska omtalad den där mannen alltså. Såg ett program igår också och jag är lite fundersam på att man alltid stryper hunden ska göra saken så mycket bättre. Tror visserligen det är ett annat tänk mellan Sverige och Usa i hundhållning, men jag tycker positiva metoder för en bra mycket bättre aspekt av hundhållning i förhållande till relationen mellan hund och förare... Och positiva metoder verkar inte vara något som ceasar förespråkar direkt...

2011-09-07 @ 19:17:24
URL: http://nathaslillafina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0