Inte för att skryta men, eh..

min hund råkar vara asbra på att springa slalom. Bara så alla vet. Idag testade jag och Schmallow för första gången 8 pinnar, helt utan staket eller förskjutningar på pinnarna. Resultatet:


Rätt snyggt för att vara första försöket, om jag får säga det själv. (okej, tekniskt sett är det här andra försöket, första skicket filmade jag inte. Men hon klarade det då också!). Speciellt kaninhoppet hon gör vid sista pinnen, det tog ganska många repetitioner innan hon insåg att det var helt onödigt.
Vad som inte är särskilt snyggt dock är mitt kast där i slutet, sämre tajming får man leta efter, men det tycker jag att vi allihopa ignorerar.
Den här gången försökte jag faktiskt att få bort ljudet på manuell väg, eftersom det enda som hörs är att jag vrålar "okej!" in i mobilen början, vilket jag tror att vi bör bespara allas öron. Jag lyckades inte öppna klippskrället i något program som kan ta bort ljud dock, men eftersom ljudgudarna verkar vara med mig så försvann det visst på vägen i alla fall.
Underbart vilket tekniskt geni jag är.

Anyway, detta innebär att vi är på god väg mot startklarhet i hoppklass, vi har nu cirka 4 månader kvar att utöka till 12 pinnar, öka tempot samt träna mer på ingångar från alla möjliga håll. Innan vi får starta alltså, vi måste ju faktiskt inte. Fast vi ska! (För vi ska äga alla, och om vi inte gör det kan vi skylla på att hon bara är ett och ett halvt år och då kan man inte förväntas äga. Assmart.)
Ja just det, och så kanske vi måste träna lite på de andra hindren, och handling och sånt trams (att styra är för mesar).



En annan nyhet är att vi i fredags var i Älmhult och firade mr Karlssons syster (med det vackra namnet Anna) som tog studenten. Malva gick omkring och höll koll på alla, krävde kärlek och tiggde förmodligen till sig runt sin egen vikt i rostbiff.
Hon börjar bli en fulländad släktkalas-tiggare, och kan hantera alla generationer - från dammsugning under barnbordet, till svältande gatuhundsposering inför mödrarna (helst en och en när inte de andra ser, så att alla tror att ingen har givit hunden mat), till viftande svans och huvudet i knät på far-och morföräldrar som gärna klappar den snälla, kloka lilla hunden (och de tog ju ändå lite för stor tårtbit, insåg de nu)....


Med andra ord är det inte bara jag som behöver ut och springa denna veckan!

Kommentarer
Postat av: Nathalie och Ayax

Kul med slalom! :) Ayax älskar slalom, vi har tränat in det med bågar och det rekommenderar jag varmt till alla som har en snabblärd hund! Superbra för att få upp farten i slalomet! :) Det som du annars kan göra för att få upp farten är när hon fått ordentligt med muskelminne, baklängeskedja slalomet. Dvs, håll fast henne i halsbandet innan sista porten och släpp när hon suger och belöna snabbt, och gör så hela vägen ner till början, en port i taget, och släpp inte förrän hon verkligen suger framåt. Så har jag också gjort och det har varit sjukt lyckat! :) Ayax börjar verkligen äga på slalom! :)



Idag tränade jag en slalomövning som är superbra för att träna ingång med fart: Hopp, 4 pinnar slalom, hopp, 4 pinnar slalom, hopp, 4 pinnar slalom, hopp (bäst att baklängeskedja den första gången). Jättekul övning som Ayax älskar, ska försöka filma den till bloggen nästa gång jag är ute på klubben! :)



Hoppas du flyttar till Linköping i höst så vi kan träna ihop! :) Skulle Ayax komma i medium skulle vi ju nästan kunna skapa ett kooikerlag då? FASEN VAD VI SKULLE ÄGA!!!!! ;)))))

2011-06-13 @ 22:10:09
URL: http://nathaslillafina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0