Lydnadskooiker

Igårkväll var Malvamalva och jag och tävlade lydnad i Tingsryd. Och ja, med 177,5 poäng och klassvinst så får vi väl anse att fröken kooiker skötte sig alldeles utmärkt!
 
Som vanligt var det mina nerver som var frågan om de skulle eller inte skulle ställa till det. Jag tror dock att konceptet kvällstävling var en ganska bra idé, förutom att det var betydligt svalare så hade man hela dagen till att göra annat, lagomaktivera hund och slappna av som matte. Eftersom Malva har ägnat tiden medan jag hade Tilda i Umeå åt att gå på lydnadskurs med mamma, så momenten satt ju egentligen som de skulle. Så, iväg for vi till Tingsryds brukshundklubb, sprang omkring och hade panik en liten stund som sig bör, och lottades så till startnummer 2.
 
Först ut platsliggning, där Malva på vägen in på plan drabbades av en plötslig och mycket häftig förälskelse till golden retrievern som hade startnr 3.... Vi fick vår plats, medan Malva stirrade febrilt på herr golden. Vi satte hundarna ner, och Malva satte sig snett bort från mig så att hon kunde fortsätta stirra på herr golden. Vi kopplade loss, och Malva kändes som att hon var ungefär ett andetag ifrån att springa bort och bjuda uppp herr golden. Jag lyckades få fröken att kasta en blick på mig tillräckligt länge för att hon skulle uppfatta ett något sammanbitet "ligg", och lämnade henne med hoppet att hon i alla fall inte skulle bli rapporterad... Malva genomförde så två minuters platsliggande med huvudet sträckt så långt mot grannen som det någonsin var möjligt utan att välta ur liggpositionen. Men ja, eftersom hela platsen genomfördes i samma position så var uppenbarligen domaren nöjd, så vi fick 10 poäng på den!
 
Tandvisningen var inga större problem, lite hopp och skutt men sen satt fröken fint och fick ännu en 10-poängare.
 
Så var det dags för linförighet, och förutom att Malva var lite upptagen med att titta på tävlingsledaren istället för mig så hon missade starten, någon liten nos här och var och att jag råkade gå in i henne när jag svängde för snabbt i en vänstersväng, så knatade hon på rätt fint. Resultatet blev 7,5 poäng.
 
Läggande under gång, vilket min lilla mor passade på att filma där hon satt och hyperventilerade vid kanten (om någon undrar varifrån jag har fått mina tävlingsnerver så är det ganska uppenbart...). Som synes på den ganska pyttelilla videon, lade sig fröken lite långsammare än sin vanliga så fina störtdykning, och så är det ett ganska uppenbart dubbelkommando från min sida - vänder på huvudet gör jag trots att jag har tränat på att låta bli, och om man enbart studerar min vänstra arm ser man ganska exakt när liggkommandot kommer även utan ljud eller att titta på hunden... Men hellre ett extra dubbelkommando än en nolla, och vi fick ihop 7 poäng.
 
 
 
 
Inkallning stod på tur, och nu började lilla skrutten komma igång. Inget nosande medan jag gick iväg (jag stolpade iväg så fort jag vågade för att minimera tiden jag hade ryggen mot...), och full fart in med ett lite snett sättande som avslutning, vilket gav 9 poäng.
 
 
 
 
Ställandet gick också av bara farten, något extra steg fick vi avdrag för men inga andra konstigheter (inte ens dubbelkommando!), vilket gav 9 poäng även här.
 
 
 
 
Häpphäpp, vi blåste på med apporteringen, Malva tog den fint och satt och såg överlägsen ut i några sekunder, och förtjänade en 10-poängare.
 
 
 
Och slutligen gjorde fröken ett mycket fint avslut med hoppet, som även det kom på film:
 
 
Inte så värst mycket att kommentera, vi slutade på topp med 10 poäng!
 
Totalt, med helhetsintryck på 8,5 poäng, fick vi alltså ihop 177,5 poäng, vilket räckte till ett förstapris, en glaskaraff och att vi fick testa att stå högst upp på pallen!
 
 
 
Då är det "bara" att skrapa ihop ett förstapris till då....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0