Not the first, or the last, but possibly the prettiest!

Japp, idag har vi varit på lydnadstävling! Det gick bra och dåligt, lite av varje. Fast överlag ganska bra.


Först ut var platsliggning, vilket var det jag var mest nervös över. Ganska i onödan, visade det sig då både fröken Schmalva och de andra hundarna stannade på sin plats hela tiden. Jag insåg under momentets gång att jag har rätt kass avståndsbedömning och har övat på alldeles för kort avstånd, men det spelade tydligen inte Malva någon roll. Hon ägnade två minuter åt att filosofera över livet och kolla in konkurrensen, jag ägnade två minuter åt långa, djupa andetag och att tvinga undan diverse panik och ångest, och det slutade med full pott på 10 poäng.

Tandvisningen genomfördes lite... speciellt, genom att Malva gav ifrån sig ett "boff!" och kastade sig fram till domaren och tyckte att det var ju skitkul att hon kom och hälsade på, men någonstans i skuttandet lyckades tydligen domarstackarn få tag i någon läpp att lyfta på, och även här fick vi en 10:a.

Så blev det en stunds väntan, och så var det dags för resten av programmet. Utanför planen värmde vi upp lite och jag tyckte att vi hade rätt bra kontakt, meeeen väl inne och uppställda för linförighet försvann det. Så efter att ha nosat sig igenom linförigheten, mest struntat i matte och fått ett litet, litet knasryck under språngmarschen fick vi en 5:a (inte nolla i alla fall!) och jag började fundera på hur detta skulle gå. Men så tog vi av kopplet, och Malva blev plötsligt sitt vanliga lyhörda jag...

Moment nummer fyra var läggande under gång, och som för det mesta så lade sig fröken glatt. Dessvärre gjorde jag dubbelkommando (tror att jag saktade ner farten och möjligen viftade till lite med handen också), och det var liiiite för svårt att hålla nosen uppe när man nu var så nära marken. Detta resulterade i en 7:a i betyg.

Inkallandet började med att lilla trams återigen hade svårt att hålla nosen från backen, och sniffade lite på gräset medan matte hade ryggen mot. Hon kom dock som en liten oljad vessla, men missbedömde lite på ingången (på filmen ser det ut som om hon halkar och helt enkelt glider vidare...) så det blev en lite lång sväng runt, och poängen 9.

Dags för ställandet, vilket brukar vara lite svajigt ibland. Idag gjorde jag rejält dubbelkommando - handtecken, tänkte inte ens på det i min koncentration, EHUM dags att låta andra kolla när man tränar ibland kanske?. Dessutom blev det en liten nos här också och så flyttade hon sig ett par steg på min tillbakaväg (mitt eget fel, har givit belöning precis där lite för ofta sista tiden). Poängen här blev en 6:a.

Apportering, där Malva i själva verket alltid var ett halvt steg före tävlingsledaren - När jag höll fram apporten såg jag att Malva var sugen på att sno den från mig, när jag fick kommendera hade hon i princip redan börjat gapa osv, men eftersom tävlingsledaren faktiskt hann säga sitt innan så fick vi en 10:a här.

Slutligen var det så hopp, och förutom att Malva fick ett hysteriskt klianfall precis när vi hade ställt upp oss (har jag inte sagt att det är kliattacker som kommer förstöra vår tävlingskarriär?), så hoppade hon snällt. På ingången hamnade hon lite långt ifrån mig, något jag redan hade räknat med skulle hända (vi får nog träna på det där med att bedöma avstånd och hastighet), och vi fick 9 poäng.

Helheten fick vi 7,5 på, jag var lite (eh, okej, mycket) spänd och glömde mig ibland, tog t.ex. i Malvas halsband någon gång mellan momenten för att hon inte skulle flyta iväg medan jag lyssnade på vad vi skulle göra näst. Men jag fick lite tips att tänka på till nästa gång, och några snälla kommentarer om både lilla monster och oss som ekipage.

Så, för att sammanfatta det hela:

Platsläggande: 10 p
Tandvisning: 10 p
Linförighet: 5 p
Läggande: 7 p
Inkallande: 9 p
Ställande: 6 p
Apportering: 10 p
Hopp över hinder: 9 p
Helhetsintryck: 7,5 p

Totalt: 154,5 poäng vilket gav ett andrapris (förstapris = uppflyttingspoäng är över 160 poäng). Placeringen blev 6:a av 13 startande.


Jag hade Annapanna med mig som moraliskt stöd och även filmare, och när jag har kollat igenom filmen och sett hur illa/bra det ser ut så kanske jag beslutar mig för att lägga upp den här. Den som lever får se!
Nu borde jag verkligen gå och duscha, eftersom jag ska ut och äta med jobbfolket ikväll. Malva får inte följa med, men hon firar genom att ligga på en soffkudde och se överlägsen ut med en tuggpinne i munnen. Hon har även fått lite belöning i form av sitt nya favoritgodis, nämligen chips. Hon är väldigt hälsomedveten, min hund...

Kommentarer
Postat av: Nathalie och Ayax

Inte för att jag kan något om lydnad, men det låter ändå som en helt klart ok debut! :) Så grattis till den fina 6 placeringen och att du (och hunden :P) överlevde! :)

2011-10-15 @ 22:58:54
URL: http://nathaslillafina.blogg.se/
Postat av: Sanna

JAAA! Asbra. Nästa gång ska jag och Rut vara med! :D Och nästa gånger blir det en 1:a, bergis!

2011-10-16 @ 11:16:07
URL: http://www.hundzonen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0