Funktionärapa

Jag är officiellt sönderbränd.

Snabbuppdatering om den senaste tiden:
Förra måndagen var det avslutning på agilitykursen. Vi körde ett par små banor, Malva var awesome och ägde skiten ur dem och vi gjorde alla möjliga snajsiga byten och var superbra, osv. Fast vi gråter lite för att kursen är slut och Kristina inte kommer hitta på svåra och roliga saker att göra till oss mer. (fast det kanske hon kan göra någon gång ändå, om vi ber jättesnällt...?)
Förra lördagen var Malva första gången hos sin nya hundvakt, Sara. Det verkar ha gått bra, så förmodligen kommer hon vara där lite ibland på helgerna när jag jobbar.
Eh, de andra dagarna har vi mest gjort diverse random saker. Som att fylla år, i tisdags = jag är nu asgammal. Och äta tårta, med anledning av det - och hälsa på mamma och pappa och Zixten. Just det, och lillbrorsan med. Eller som att leka värdebyggande lekar med nya buren (just det, jag har köpt en ny bur. Tack för 20-årspresenten, ni som gav mig pengar, t.ex.). En stålbur blev det den här gången, som ska bli tävling-och-andra-tillfällen-som-hunden-måste-vara-utom-synhåll-bur.
Oroa er inte, jag har inga planer på att bli mogen och vuxen och vettig osv bara för att jag nu har passerat 20-årsstrecket, nejdå. Jag svamlar vidare.


Idag har jag varit funktionär på agilitytävling. Det innebär att jag har blivit solbränd, nej, inte på det bra, bruna, sexiga sättet, utan mer på det röda, shorts-t-shirt-keps-sättet. Det svider redan. Det innebär också att jag har blivit väldigt sugen på att tävla själv, och äga skiten ur alla (erhrm). OCH slutligen har jag lärt mig ganska mycket, och vad gällande handling har jag kommit fram till följande slutsatser (efter att ha varit på hoppbanan, klass 1-2):

- Jo, det lönar sig att träna in ett ordentligt slalom.
- Lär inte hunden "fram" (=spring vidare framåt) om du tänker skrika det när du egentligen menar sväng.
- Om hunden bara kan ta slalom om den springer på vänster sida om föraren, så blir allting mycket jobbigare.
- Det är meningslöst att använda kommandon som hunden inte förstår.
- Jag ska träna mer på slalom. Alla borde träna mer på slalom.

Mest slalomslutsatser, alltså. Så nu ska vi nöta slalom i ett par månader tills Malva är gammal nog att tävla. Kanske lite kontaktfält också. Och diverse annat. Men mer slalom!


Ja, jag är en nörd. Så är livet, om man ska bli agilitychampion snarast möjligt.


Anyway, grattis till Anna och Garbo som fick en pinne i agilitytvåan. (yaaaay :D)


Malva är astrött, och sover i sin bur (originalburen), trots att hon har spenderat nästan hela dagen i just bur, i Annas tält. Och struttat runt lite och försökt se cool ut, och badat lite med Garbo. Men nu är hon passivitets- och miljötränad så det räcker ett tag till!
Nu ska jag sluta svamla, och äta jordgubbar, för såna har jag! Alternativt bada i aloe vera-gel.
Kanske båda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0