Massiv veckouppdatering!

Veckans schema har sett ut som följer:

Fredag
(jaja, veckan börjar inte med fredag osv, men jag tänker börja med fredag!): Mot brukshundsklubben för att tjuvträna lite på agilityhindren. Där mötte vi Collieklubben (Titti med Coda och lilla asgulliga Vera), och efter att ha konstaterat att Malva + sol och jättevarmt = energitillstånd ála överviktig basset hound, men i alla fall några övningar, övergick vi till den svåra övningen att träna lydnad med matte trots att man helst vill springa iväg och kasta sig på collien. Jag konstaterade också att det enda Malva faktiskt är asbra på är läggande under gång, fast under förutsättning att man helst inte fortsätter gå efter själva läggandet (=Malva kastar sig ner på marken i ett perfekt läggande, för att sen kräla fram som en ödla bredvid mig). Med andra ord, Malva kan egentligen ingenting i lydnaden...

Lördag: Av någon anledning gick jag med på en hel kväll fylld med dansband, dvs "Rinkdans" i Alvesta - featuring Lars-Kristers (z?). Jag går inte in på några detaljer (men jag var uppenbarligen rätt grym på det här med buggande eftersom jag hamnade på bild i SMP). Malva fick vara med på förfest i Ingelstad, vilken hon spenderade i mitten av soffan som en liten drottning, medan hon nådigt lät sig klappas av människor som satt runt henne. Eftersom hon inte kan dansa och inte hade någon biljett, fick hon dock vara hemma under resten av kvällen.

Söndag: gjorde vi egentligen ingenting av värde. Förutom att titta på ett antal videor och artiklar om grundfärdigheter och kroppskontrollsövningar som är bra att ha i agility, samt göra en del av dessa övningar - som att hoppa i och ur lådor av olika storlekar (egentligen var det mestadels saker som vi gjorde när hon var mindre, men det kändes som att det var dags att fräscha upp det lite). Malva verkade lite konfunderad över vad det egentligen skulle vara bra för, men hoppade snällt omkring.

Måndag
: Agilitykurstillfälle nr 2. Vi fortsatte med att nöta lite hopphinder, u-tunnlar och lite slalom med staket (vilket är asbra, eftersom det inte motsätter sig min tidigare slalomträning men ändå gör att det blir lättare för Malva i kursmiljön). På slutet fick vi även köra en liten kombination, vilket gick lite sådär eftersom fröken kooiker var alldeles slut i huvudet  och dessutom var ju matte alldeles värdelös på att sköta handlingen på ett tillräckligt tydligt sätt. Men jag är nöjd med kvällen, och vi har fått lite läxor bland annat i form av att leka konkurrenslekar för att få upp farten ytterligare, d.v.s. om man inte skyndar sig allt vad man orkar så kommer matte hinna först till leksaken och leka utan Malva. Resultat: Matte kommer ha kondition som en topptränad travhäst. Och Malva kommer springa fort som tusan och bli världsmästare, förstås.

Tisdag: Mr. Karlsson, fröken kooiker och jag begav oss ut på picknick i solen. Malva fick titta på en polishund som tränade lite grann, leta kattmat i gräset och jaga sädesärlor = nöjd. Mr. Karlsson fick leka med sin iPad och sova = nöjd. Och jag fick äta kakor samt gå omkring barfota = nöjd.

Idag: panikträna rallylydnad. Av någon anledning är det en mycket svår och tankekrävande övning för lilla kooiker att gå fot när jag ber om det, men däremot när man exempelvis är dödstrött efter agilitykurs är det inga problem att spontant besluta sig för att gå militäriskt fotgående hela vägen hem. Denna gåta får bli dagens uppdrag.
Så snart fröken kan tänka sig att ha vilat färdigt sin förmiddagslur...


För övrigt går Malva omkring och gråter nästan konstant, vilket tyder på att tårproduktions-boost-salvan nog gör susen. Och hon fäller något alldeles kopiöst, vilket i sin tur får både mattan och dammsugaren att gråta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0