Måndag

I helgen var jag, min kära mor och Malva på utställning i Bräkne-hoby. Tyvärr deltog vi inte, mest för att vi inte hade anmält oss, och då får man faktiskt inte vara med. Men vi tittade på en massa massa hundar och övade på att titta på dem utan att springa fram och klättra på dem. Malva var faktiskt riktigt duktig, lyhörd och koncentrerad, för en gångs skull. Så hade jag också köttbullar i fickan att muta med, kanske bör nämnas.
Zixten fick ett nytt halsband, och Malva fick nästan ett strasshalsband, men det passade inte riktigt så hon fick nöja sig med köttbullarna och ett par barn som gosade med henne.

I helgen har vi också tagit upp träningen i att vara i bur, vilken vi har försummat ett tag. Resultatet är just nu att fröken Valp går in i buren, något slokörad trots att den är preparerad med diverse grisöron och godisbitar, ställer sig i öppningen och fixerar mig med blicken i de minuter hon behöver vara där inne, för att sen nöjt trava ut när hon får varsågod. Detta arga stirrande verkar fortsätta även om jag skulle gå iväg, men ingen tass lämnar buren. Eftersom hon dock glatt går in och lägger sig för att sova i buren när jag inte säger till henne, så anser jag det ändå som någon slags lyckande.
Vi har också jobbat på det asbraiga tricket "stå med framtassarna på en pall och använd bakbenen för att snurra runt pallen och se lite töntig ut", och nu går det nästan ett helt varv. Jag planerar att vara så avancerad att jag faktiskt lägger ut en film på det när vi lyckas med hela varvet runt, mest för att visa hur töntigt men ändå coolt det ser ut. Men! Jag behöver hjälp. Om någon kan komma på ett vettigt kommando att lägga på den nyss beskrivna grejen, vänligen informera mig om detta! Jag vill inte använda "snurra" eftersom jag tänker lära henne snurra vanligt också. Just nu funderar jag på "runt", vilket egentligen också känns som något som kanske passar bättre på ett annat trick, men jag har lite dålig fantasi. Annars kan jag ju köra på "liktorn" eller "sladd"... Men bättre förslag (eller sämre!) mottages tacksamt!


Idag har jag varit i Växjö och hälsat på min kära (fuskande!) pojkvän, som jag tycker om eftersom han köpte zooapor och fika till mig. Malva fick dock inte följa med, och eftersom vi är besatta av varandra innebär det att hon nu sitter i min säng och ser plågad ut. Hennes dilemma är att hon vill ligga i mitt knä, men det är väldigt knöligt och dessutom varmt så egentligen vill hon nog inte.

Exempel på sovställningar hon har provat, och ratat:

I knät, men med kroppen utanför.


Eller utanför knät, och nästan utanför sängen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0