Vinterspecial.

Tydligen kan inte ens jag förneka vintern längre. Det är en månad kvar till jul (jag har inte köpt en enda julklapp. Jag har inte ens bestämt en enda julklapp jag skulle kunna köpa), det är minusgrader ute, och det ligger snö överallt. Mycket snö.

Igår var vi ute och knatade i skogen på morgonen. Det låg någon centimeter orörd snö överallt, allt var tyst och det var så där lagom bitande kallt, och i mitt huvud spelades av någon anledning musiken till Ensam Hemma-filmerna på repeat hela rundan. Och, jag skäms över att erkänna det, men det var faktiskt riktigt mysigt.

Idag var det inte fullt lika mysigt, mest eftersom det nu ligger ganska mycket mer snö och det därför var omöjligt att gå någonstans utan att bli blöt. Kanske beroende på att jag fortfarande envisas med skor som var mer lämpliga i juni än vad de är nu...
Malva har ju nu sett "riktig" snö (till skillnad från det halvvita slasket som kom förra gången det var kallt), och inte helt oväntat verkar hon tycka bra om det. Hon började igår med att köra ner nosen i snön, sen sprang hon en runda. Sen vände hon, såg ut att tänka "ÅH GUD, jag har gjort hål i marken!!", och tog sig tillbaka genom att gå till varje tassavtryck och köra ner nosen i det som för att kontrollera vad som hade hänt. När vi väl kom in i skogen sprang hon med nosen i backen hela rundan - dock följde hon inte alls de spår som gick kors och tvärs, utan verkade hitta på egna.
Naturligtvis glömde jag som vanligt att ta med kameran, men här är i alla fall en bild på Malva i snö som jag tog med mobilen:


Idag var hon mer redo. Som en korsning mellan en snöplog och en tävlingshoppande kanin röjde hon runt ute på den före detta gräsplanen medan jag försökte använda andras spår för att ta mig in till mitten av planen utan att samla på mig allt för mycket snö. Det gick sådär. Det verkar som att det bara var jag och en eller två andra envisa stackare med hund som beslutade oss för att använda de vanliga stigarna trots att de inte gick att se. Alltså skuttade jag försiktigt fram mellan halvt igensnöade fotavtryck, medan Malva lyckligt rusade i cirklar runt mig och bildade en helt egen snöstorm. En ganska rolig syn, kan jag tänka mig. På tillbakavägen gav jag upp, och gick på en plogad gångväg. Malva gick i snövallen bredvid vägen.


Jag har inte riktigt bestämt mig om jag gillar det här påhittet med snö eller inte, så jag har radat upp några fördelar och nackdelar med det:

- Det är kallt som sjutton. Klar nackdel
- Malva får mer motion eftersom hon mer eller mindre måste gräva sig fram. Fördel
- Marken är frusen, så man kan gå även där det tidigare var lerigt. Fördel
- Å andra sidan ligger det någon decimeter snö över stigen, så istället för leriga skor får man genomblöta fötter och ben, om man nu ens hittar var stigen går. Nackdel, skulle jag vilja påstå.
- Istället för tidtabeller gäller numera totalt kaos i busstrafiken. Nackdel
- Ingen vågar sig ut och gå, vilket är en fördel eftersom Malva kan gå lös hela tiden, men samtidigt en nackdel för att vi inte möter någon som vi kan träna på att ignorera. Alltså kommer hon inte kunna gå lös alls när det väl blir varmt igen... Både och, alltså.
- Jag har inga bra vinterskor. Mycket dåligt.

Resultat: fler nackdelar än fördelar. Vinter är dåligt.


I Malvas värld ser det nog ut ungefär så här:
- Snö. YAAY!
- Snö. YAAAY!
- Matte vill helst gå i ide och sova till mars. Dåligt.
- SNÖ. YAAAAAAY!

Resultat: YAAAAY!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0