Valpkurs

Igår var det en ganska händelserik dag i fröken Monsters liv. Eller ja, först sov vi hela förmiddagen, alla tre. Men sen minsann, åkte vi till Karlskronas utkanter och hälsade på Daniels farbror och kusiner. Malva fick där träffa
a) en liten jack russell som hette Balto och var hemskt läskig, fast man ville ändå trigga igång honom att leka.
b) en sexårig flicka som tyckte att Malva var en värdelös hund som inte ville pussa på en liten gosedjurshund och en leksaksbil, utan hellre bita i dem. Fast Malva var mjukare än Balto, så hon fick dispens för att hon inte hade hunnit lära sig att pussas ännu.

Sen på kvällen var det dags för - *dundundundunnn* - valpkursen! Första gången!
Malva tillbringade hela den första halvtimmen eller så med att fara som en liten jojo fram och tillbaka och hit och dit i kopplet, exalterad till tusen och helt överlycklig över att någon hade varit så snäll och tagit dit alla de där valparna och alla de där människorna, bara för Malvas skull. Sen upptäckte hon att jag hade favorit-äckliga-gamla-strumpan med mig, vilket innebar att det nu fanns två lägen - strumpleksläge och jojoläge. När det nästan var dags att sluta vara på planen och gå in och teori-fika började fröken jojo också att lägga märke till skinkost-tuben i min ficka, vilket gjorde att det i alla fall i slutet gick att ana ett litet litet spår av vår tidigare koppelträning. Nästan.
Vårt första mål med valpkursen är nu alltså att försöka övertyga hennes kooikerhet om att inte alla varelser på jorden existerar för hennes höga nöjes skull. Under tiden kan jag åtminstone glädja mig åt att hon inte bryr sig om ifall det är gräs, plåt, plast, en ostadig sköldpadda eller vad som helst annat hon står på, så länge kamptrasan/strumpan är med.

Glad hund, med strumpa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0