Julmusik...

Malva var hungrig ikväll, det är eventuellt första gången det händer. Jag försökte passa på att göda henne, först gav jag henne lite extra mat, vilken hon åt upp. Sen tänkte jag lura i henne ännu lite mer genom att lägga lite mat i det gröna lilla aktiveringsmonstret, men då tittade hon mest på den med en något spyfärdig min (men protesterade naturligtvis högljutt när Zixten åt upp den istället, som den gentleman han är).

Nu ligger hon här och slickar kärleksfullt på mitt ben. Jag har stulit mammas dator (jag lämnade min egen i Växjö) och försöker förtvivlat spela lite spotify-musik på den, men med det supersnabba asbra internet vi har här går det inte så bra. Jag misstänker att jag får välja en låt, och helt enkelt spela den på repeat tills jag tröttnar (Gravity - Pixie Lott. Den ultimata mima-med-stor-inlevelse-med-Malva-som-mikrofon-låten).

 

För övrigt så har jag för en gångs skull inte tröttnat på julen ännu, vilket jag brukar ha hunnit göra vid den här tiden. Kanske är det för att det är så mycket snö, det känns mer motiverat att ha julpynt överallt när det faktiskt är vinter ute. Nästan lite mysigt, till och med!

Vad jag däremot HAR tröttnat på är den eviga julmusiken. Förra veckan när jag var ledig (och antagligen varenda dag även när jag inte var här) spelade mamma julmusik varje dag. Hela dagen, även om hon inte själv var i huset, ekade den evinnerliga julmusiken i hela huset (eller ja, mest på nedervåningen, kanske). Och i Växjö har alla affärer (utom Subway, som inte har fått radion installerad än) börjat köra jullåtar, antingen samma låtar som de senaste 10 åren, eller samma låtar som de senaste 10 åren i "häftiga" remixer. Nej, inte okej.

Som ni kanske förstår är jag inget fan av julmusik. Faktum är att jag kräks lite grann inombords när någon spelar Last Christmas eller Bjällerklang. Jag önskar att någon kunde sätta sig och skriva lite nya jullåtar, och de få gånger det faktiskt händer så kunde man ju ta och glömma någon av de gamla, och helst aldrig nånsin spela dem igen. Eftersom jag inte har något bättre för mig, och inte har något bra Malva-relaterat att komma med förutom att hon är hungrig, och alla andra har julspecialer hit och dit på sina bloggar, så tänker jag delge min 5-i-topp-lista på jullåtar som får min själ att dö lite grann, eller i alla fall må väldigt dåligt:

 

1. Merry Xmas Everybody. Jag vet inte vem som har gjort den, jag vill inte heller veta. Det finns ingenting som är bra med den här låten, förutom möjligen att den tar slut. Tyvärr finns den med på mammas jul-lista (och den är inte så lång, så den börjar om ganska ofta...)

2. Happy Christmas (War is over). Den här låten hade inte behövt vara så dålig, den börjar ändå helt okej (so this is Christmas, lalala...). MEN. Sen kommer kören som gud glömde in, som verkar bestå av barn som allihop koncentrerar sig mycket mer på att låta högst än på att faktiskt låta bra. Ett underbart recept på huvudvärk och dåligt humör!

3. Merry Christmas to you. Jill Johnson upprepar samma mening i ca 5 minuter. Det är ganska dömt att misslyckas.

4. Do they know it's Christmas? Ja, de vet nog att det är jul nu. Ni har ju sjungit om det längre än jag har existerat.

5. Delad femteplats får Last christmas och Rocking around the christmas tree. Mest för att de tvunget ska spelas 500.000 gånger inom loppet av någon månad, varje år.

 

För att ni nu inte ska tro att jag är en bitter liten människa som inte uppskattar denna kärlekens högtid (vilket jag i för sig är, lite grann), så har jag också gjort en lista på julmusik som faktiskt går att stå ut med, och till och med är lite bra i sina stunder. Om man tvunget måste ha julstämning, så rekommenderar jag att man främst håller sig till följande låtar:

 

1. Shake up christmas. Säga vad man vill om Coca-Cola, men det här är i alla fall en ny jullåt! Den är dessutom bra, fast jag vågar inte lyssna på den av rädsla för att hata den till nästa år.

2. Fairytale of New York. Mest för att texten är så trevlig och bra.

3. Nu kommer det tomtar med Fronda. Inte ens jag kan låta bli att vara glad och guppa lite till en sån töntlåt.

4. O helga natt. Mest för att den kan vrålas fram för full hals under det eventuella julbaket. Helst framförd av typ Peter Jöback, för rätt sliskighet.

5 Vår julskinka har rymt. Det enda som inte kan bli gammalt, är Werner & Werner.

 

EDIT: såhär i efterhand ser jag ju att jag har glömt ta med den bästa jullåten som någonsin kommer skapas, nämligen Yule shoot your eye out av Fall out Boy. Underbar låt!

 

Sorgligt nog var det mycket lättare att göra dåligt-listan, jag hade kunnat göra den betydligt längre. Mitt efternamn hade kanske varit Scrooge, om jag hade varit lite rikare, lite snålare, lite äldre och lite gråare.

 

Förresten kanske det saknas ett och annat C i det här inlägget, det beror i så fall på att man tydligen måste trycka på den tangenten i genomsnitt 3 gånger innan själva bokstaven dyker upp. Nu ska jag och Malva sova, om Malva har morrat klart på den som öppnade badrumsdörren - troligen en inbrottstjuv!


Kommentarer
Postat av: Mamma

Haha, jag kommer att terrorisera dig med julmusik ända fram till jul (och lite efter)!!!!Ingenting går upp mot smöriga jullåtar!!!

Och klaga inte på min dator, alla andra bokstäver fungerar ju.....

2010-12-11 @ 03:27:49
Postat av: Anonym

Haha, jag kommer att terrorisera dig med julmusik ända fram till jul(och lite efter)!!!!Inget går upp mot smöriga jullåtar!!!

Och klaga inte på min dator....alla endra bokstäver fungerar ju.....

2010-12-11 @ 03:31:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0