Stadshund

Jag borde lägga upp lite nya bilder, men eftersom jag inte har min egen dator så känns det lite jobbigt, alltså struntar jag i det ett tag till!
De senaste dagarna har monstret och jag spenderat i Växjö, hos halv-husse. Malva får nu alltså öva sig i den stora konsten att inte klättra på alla man möter, vilket verkar vara en mycket svår konst... Men hon har nu, efter drygt 3 dagar, börjat behärska sig vid möten med cyklister och i de flesta fall (dvs ca 70%, kanske) även vanliga gående. Hundar däremot kan man inte riktigt släppa förbi utan att kasta sig omkring som en liten galen jojo en stund... Vi borde nog försöka ragga upp någon att träna lite mer hundmöten med även hemma i skogen, med andra ord.

Igår var vi inne en liten stund i stan på eftermiddagen, och eftersom Karl-Oskardagarna pågick var det fullt med folk som Malva kunde springa runt och älska. Förvisso fick hon spendera mesta tiden med att sitta på en bänk och bara titta, men hon gjorde sitt bästa i alla fall. Och så fick hon klättra lite på någon från Bilkåren (vad nu det är) som på något mysko sätt började prata om hundar och slutade prata om strömavbrott, utan att jag egentligen märkte att han bytte ämne...

Malva har också varit på picknick, och upptäckt det asbraiga med att Daniel har en jättestor gräsmatta precis bredvid huset där man kan vara lös och bete sig som en allmän tönt och rusa runt över vidderna med Roadkill i munnen. Naturligtvis med ett antal kullerbyttor till följd.

Nyss gick vi en lååång runda - i alla fall om man är en valp - där den STACKARS hunden (obs, ironi) var tvungen att gå i koppel heela vägen, vilket inte alls uppskattades av hennes valpighet men däremot av de allra flesta vi mötte.
Detta resulterade i att en styck valp och en styck pojkvän nu ligger i sängen och sover som små grisar. Lugn och ro för mig i ett par timmar, alltså...

För övrigt har Malva blivit riktigt duktig i skolningen till morgontrött, idag sov hon ända till 9 innan två små tassar och ett glatt ansikte i vanlig ordning dök upp på sängkanten för att påminna om att här finns minsann en kissnödig valp! Ja, sen har hon även lärt sig att gladeligen ligga i soffan och slöa hela förmiddagen framför en film, ett intresse som för övrigt delas av halvhusse (aka sovande gris nr 2) Daniel. Underbart, eftersom det leder till en eftermiddag av total hyperaktivitet... Eller som vi lite mer positivt försöker kalla det, motivation till träning!
... I alla fall efter ett antal varv runt gräsmattan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0