Vattenavstötande

Det bästa med att ha en kooiker är att även om den badar och plaskar massor, så hinner den bli nästan torr på de 20 minuterna hem.



Som ni kanske förstår har Malva fått bada idag, efter ett agilitypass bestående mestadels av kontaktfält, som nog börjar falla på plats nu. Vi tränade också lite starter, jag ska försöka till en ordentlig rivstart på kommando, och slalom, där hon börjar bli riktigt snabb - fast jag måste bli bättre på att bara belöna snabba genomföranden.
Igår var det näst sista gången på kurs, vi var bara två stycken den här gången också vilket ledde till ganska trötta hundar i slutet. Vi fick kika lite på bakombyten och hur man börjar lära in det, och träna på massa roliga kombinationer (som vanligt).


För övrigt har ett mirakel skett. Malva har nämligen blivit hungrig! Inte bara på kvällen alltså, utan hon har börjat att äta även frukosten så fort hon får den. Jag vet inte varför, kanske får hon helt enkelt för lite mat, så hon kommer så småningom magra bort. Eller så har hon slutligen insett att det finns inget annat att äta. Eller så har hon börjat göra av med mer energi. Ingen vet, men det gör inget!


Hej jag heter Malva och jag kan se störd ut och kampa med en pinne. Samtidigt!

I söndags var jag och Annapanna i Ullared. Jag handlade för 2000 kr, inte okej. Men jag har en massa prylar nu! Malva fick också lite saker (förlåt Sanna), till exempel ett svart läderhalsband med lite broderier på, och ett nytt läderkoppel, så nu kan Zixten få tillbaka sitt som vi helt sonika har stulit. Dessutom fick hon lite tugg, en kongliknande grej i form av ett marsvin eller bäver eller någon annan gnagare, och en jätteful rosa mjukisanka utan stoppning, som jag hoppas ska överleva lite längre än de genomsnittliga mjukisdjuren som förvirrar sig in i vårt hushåll.
Sorgligt nog hade de inga retrieverkoppel, vilket var det enda jag egentligen behövde köpa. Jag glömde kvar mitt på brukshundsklubben för ett tag sen, och någon annan hittade nog det och behöll det.

Malva fick vara hos Sanna under tiden och leka med Whin, som nu är en älg i jämförelse med Malva. Jag passade på att fixa en ny Roadkill också (diarrébrun den här gången), så nu är det lilla monstret utrustat med leksaker för ett bra tag framåt.






Malva vägrade som vanligt att simma, men däremot brydde hon sig inte alls om att hon då och då hamnade nästan helt under vatten på grund av vågorna, eftersom det blåste rätt rejält vid sjön. Så det är i alla fall inte rädsla för vatten som är grejen... Hon har nog helt enkelt inte insett att hon faktiskt kan simma.

Kommentarer
Postat av: Nathalie och Ayax

Lite intressant det där med kooikrar i vatten. Ayax är som en liten fisk i vatten, men han tänker minsann inte simma om inte matte kan göra sig besväret att kasta pinnen. Då kan han minsann tänka sig att doppa sig fortare än kvickt. Till skillnad från fröken tollarkompis som plaskar runt och jagar sina egna plask medan hon simmar runt runt runt...



Se upp om fröken kooiker börjar bli för hungrig! :P Jag har mött ex antal överviktiga kooikrar, och Ayax var själv påväg in i den fasen i höstas vilket ledde till veckobelagda besök hos farbror veterinären för viktkontroll (jag som alltid har haft ett matglatt monster och varit utan våg...). Blev varnad när jag köpte kooiker att dom lätt lägger på sig, så jag är sedan "woops 1.5 kg på 2 veckor" väldigt strikt med foderintag på Ayax och väger all mat han får. :P Inte för att du behöver göra det, men ett tips är att hålla lite koll. :P



Lycka till med agilityn, hoppas vi ses på tävlingar framöver! :) Jag har först tänkt starta Ayax 2012, känns ingen ide att starta för tidigt eftersom vi ändå får tävlingsvana genom freestyletävlingarna! :P



ha det super! :)



//Nathalie och Ayax

2011-05-25 @ 00:10:56
URL: http://nathaslillafina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0