Min hund är så jäkla smart.

Som rubriken lyder!
Vi har just lekt en runda med aktiveringleksaken, som består av fyra benformade skivor som man kan snurra på, för att få fram godis i urgröpningar - som också är benformade. Jag har börjat introducera klossar (benformade!) som man kan sätta i för att göra det lite svårare - klossen måste lyftas bort innan man kan snurra på skivan.
I alla fall, förra gången vi lekte en liten stund med den satte jag i en kloss, och fick visa lite grann för att hon skulle förstå att den gick att lyfta på. En gång hann vi göra det. Den här gången behövde jag knappast visa, hon kopplade sambandet mellan klossen och att det inte gick att snurra på ungefär 7 sekunder, lyfte bort klossen och fick sitt godis. När leksaken var tom försökte hon sätta tillbaka klossen igen - jag vet inte om det innebär smarthet eller tvärtom, men jag tänker tolka det som intelligens!
Vilket förvisso är ganska sorgligt, eftersom jag nu aldrig kommer kunna skylla på hennes dumhet för att det inte går bra att träna. Eller ja, adhd/damp-diagnosen får nog sitta kvar ett tag till, men det finns uppenbarligen liv innanför de flaxande öronen och den vita lilla bläsen, till skillnad mot vad många verkar tro!
Här är hon i alla fall in action, den sluga lilla råttan:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0