Utställningshund, del 2!

Japp! Idag var det dags, min mor och jag steg upp i ottan (eller nja, men tidigt var det i alla fall!) för att åka på valputställning! Monstret och diverse förnödenheter packades in i bilen, och vi begav oss till Skåneland och Hässleholm. Där tog vi oss genom dagen med ganska bra flyt, jag ska försöka förklara med pedagogiska uppdelningar i steg (för jag råkar vara expert på hur man tar sig igenom utställningar på bästa sätt): 


Steg 1: Ta sig in. Efter att ha för en gångs skull kommit fram i ganska god tid, mött upp vår supporter, personliga hejaklack och guide Anna, samt tagit oss förbi den supertrevliga (obs, ironi) kvinnan vid kassan på vägen in, kom jag fram till att vi borde börja med att leta upp veterinärbesiktningen. Anna upplyste mig då om att jag precis hade gått igenom den. Typiskt mig att missa den obligatoriska veterinärbesiktningen, tänkte jag, och knallade ut igen bara för att få veta att jodå, de hade visst det tittat på min hund. Jaha. Malva utstrålar väl helt enkelt sån friskhet att ingen närmare kontroll behövs.

Steg 2: Hitta en plats att ha som näste och utsiktspunkt. Eftersom det inte var ett särskilt stort ställe (om än massor av hundar och folk inklämda på det), gick det ganska snabbt att snoka rätt på vår ring, och vi hittade också ett par andra kooikrar med ägare som stod och spanade efter rasfränder. Det visade sig att de var halvsyskon till fröken Knas, som passade på att härja runt lite med dem innan vi begav oss på upptäcktsfärd. Vi hittade också ägarna till Malvas pappa, så Malva fick passa på att fjäska in sig lite och övertyga dem om att hon är ett bra avelsresultat, och sånt.

Steg 3: Studera omgivningen. Malva for runt som en liten galen loppa och hälsade på alla valpar hon kom åt, jag tror att hon försökte pricka en av varje ras, och efter en stund hamnade vi uppe på en läktare där vi kunde spana ut över alla ringarna och vänta in vår tur. Och titta på de små jack russel-valparna, som för det mesta verkade ha egna idéer som inte alls stämde överrens med vad de förväntades göra på utställning. Vi passade även på att konstatera hur enorm och fluffig Zixten är jämfört med rastypiska spaniels. Jätte-enorm. Jätte-fluffig.

Steg 4: Show-tajm! Så var det då dags för lilla Monster att svida om till ett sytrådstunt utställningskoppel och bege sig in i ringen. Som den mogna, lite äldre valp hon är fick hon strutta runt ensam, och som vi struttade! Vi ägde, förutom att jag råkade springa över lite i ringen bredvid eftersom jag fokuserade lite för noga på Miss Kooiker. Men vi ägde! Efter ytterligare ett par varv av struttande tillsammans med andra och jämförande slutade det med att lilla fröken kunde titulera sig bästa tik, med en etta och ett hederspris (vilket jag egentligen inte riktigt vet vad det innebär, men det låter bra och coolt och vi fick en lila rosett för det).
Nu var det ju visserligen bara fyra tikar som tävlade, men det gör inget för vi vann över ALLIHOP. BIM-valp, minsann. (Champion nästa).

Slutligen strosade vi runt ännu ett litet varv, fick Malva fotograferad av en fotograf som var där(vi tror att det blev ett bra kort), samlade ihop våra rosetter (4 stycken, moaha), och begav oss hemåt via en fika i Emmislöv.

Nu sitter vi återigen i Växjö och begrundar dagen. Eller ja, Malva ligger däckad i sin bur. Så var det med den energin!


Åh just det. Om någon är intresserad av vad vi fick för kritik, så lyder den som följer:
"Söt tikvalp, nästan kvadratisk, bra resning. Feminint uttryck. Bra pigment, mörka ögon, rörliga uttrycksfulla öron. Bra hals och rygg, passande stomme. Lätta balanserade rörelser. Rent röd i färgen. Trevligt temperament. Välvisad"

Lägg märke till det sista ordet där, välvisad. Jag höll på att garva ihjäl mig. Men det känns ju ändå rätt bra för en andragångsutställare med ett litet spensligt monster i en sytråd till koppel, en bit köttbulle till muta, och som struttade ut ur ringen.

Kommentarer
Postat av: Nathalie och Ayax

Grattis! Kul att det går bra för er! :) Tihi, Ayax tog också jättefina priser en gång, den enda utställning han har varit på, då han dessutom smittade en massa med kennelhosta som upptäcktes samma kväll (så meriten "Den folk blivit mest irriterad på efter en utställning" har vi minsann också tagit hem!). Fast han var visst den enda kooikern närvarande på utställningen också... ;)



Nu tycker jag du får lägga upp lite bilder på hur snyggt ett BIM-valp-monster kan se ut! :)



//Nathalie och Ayax

2011-02-27 @ 23:13:09
URL: http://nathaslillafina.blogg.se/
Postat av: Sofia

Stort grattis till er! Har själv stora planer när det kommer till Hippies vinster, men det är å andra sidan blandisutställning och inte så högt rankat egentligen.. Men vi ska vinna allt nästa gång ändå :)

Diesel har gått och blivit fluffigare efter kastreringen. Han ser i princip nybadad och uppfluffad ut hela tiden vilket är jättebra då han egentligen inte har badat något sedan han blev klippt sist för typ hundra år sedan... >Men han är nöjd ändå :)

2011-02-28 @ 10:26:02
URL: http://dieselbabe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0