Hundfrisör Widerberg, javisst!

Idag har jag klippt Zixten.
Det blev en pälsmassaker utan like när jag gick loss med trimmaskin och saxar för att skapa en sval och tovfri sommarfrisyr. Rumpfluffet är nu ett minne blott, liksom de flesta lockar och spret åt alla håll och Zixten ser faktiskt ganska glad ut (han vet förstås inte om hur han ser ut, men han är antagligen ett par kilo lättare nu).
Reaktionerna på hans nya frisyr har varit något spridda, mamma brast ut i skratt och pappa tyckte det var jättefint... själv satsar jag på ett mellanting, han ser sval och hyfsat välskött ut om än ganska skrattretande. Bild på spektaklet kommer nog, i sinom tid.

Malva av Monstervalp tyckte att det hela var en underbart bra idé, eftersom hela hallen fylldes av hårtussar som bara väntade på att hon skulle tugga på dem, jaga dem, eller bära in dem i köket och sprida ut dem. Ännu bättre att matte var upptagen i sitt maniska klippande och lät henne utöva sina uppgifter ifred, och bäst av allt att jag försökte sopa ihop allt hår så att hon fick öva på att jaga sopborsten också...
Det visade sig också att även borstar, kammar och de små längdreglerande plastkammarna som ska sättas på klippmaskinen var alldeles utmärkta som valpmat, enligt Malva. Om man nu skulle tröttna på att jaga hårtussar alltså.

När Zixten hade fått fly undan saxar och skär och låg och begrundade sin skräckupplevelse (som han sov sig igenom) hos husse, var jag och fröken kooiker ute på en liten promenad bland knotten. Vi var faktiskt lite duktiga och tränade både kontakt och inkallning, efter ca 3 klick och falukorvs-smulor hade jag världens gladaste valp som travade i konstant fotposition efter insikten att man får lättförtjänt godis och beröm genom att bara gå och titta på matte. "ASBRA!" lyste ur hennes vanligtvis hyssplanerande ögon, det gäller att ta chansen när man får tigga.
Valplyckan var sen fullkomlig när hon som belöning fick en ordentlig barkbit att släpa hem och sprida över köksgolvet (lättmotiverad, eh, ja).

Det är nu för övrigt bevisat att falukorv faktiskt verkar smaka bättre än fårskit... skönt att ha det utrett.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0