Kooikerjul

Jaha, nu var julen (och mitt 4 dagar långa jullov) över, för att ge plats åt den riktiga högtiden - mellandagsrean! Fast just det, jag jobbar ju hela dagarna, så jag har inte direkt tid att slösa upp min torftiga lön ändå. Igår, till exempel, var jag schemalagd för 3 timmar men det slutade med att jag jobbade 9 timmar. Jag älskar god planering!

Men nog om det. Jag känner att det är dags för ett något obligatoriskt juleinlägg!
Malva såg i vanlig ordning till att få mest uppmärksamhet, även under julen. På julafton till exempel, när hon insåg att Kalle Anka och annat tecknat trams gjorde oss mer intresserade än hennes högtidliga sovande på soffan, valde hon att spy en liten fontän av illaluktande gojs över mattan. Hon fick definitivt vår uppmärksamhet.
Dessvärre verkade det som att hon inte riktigt hade tänkt på att en bieffekt av att kräkas upp hela sitt innanmäte kan vara att man mår lite illa (eller tvärtom, det är lite som med hönan och ägget) och därför gick hon och slokade med svansen i några timmar efteråt. Det är enda gången Malva har varit ens i närheten av att vara sjuk, men av någon anledning förvånar det mig inte att det inträffade just på julafton. I vilket fall som helst så piggnade hon snart till, kanske var det när hon insåg att inuti den i hennes ögon värdelösa gåvan hon tilldelats (trots att hon i normala fall ser det som sin uppgift att sönderdela allt papper som finns i molekyler) fanns ett tuggben modell större.

Malvas övriga julklappar var ett grisöra, en rosa flamingo från Daniel som blev så omtyckt att den nu ligger här med ansiktet avtuggat, och en DogTornado aktiveringsleksak från Dogman som vi fick som plåster för vårt oerhörda lidande i samband med diskvalificeringen ur deras tävling i höstas (ni kanske minns det från något tidigare inlägg).

Delikatessen exotisk fågel. Här syns för övrigt Zixtens gigantiska julklappsben, och Malvas något mindre.

Zixten var däremot laddad, och hade helst öppnat alla julklappar. Han var så inne i att kasta papper omkring sig att han knappt märkte att paketen faktiskt innehöll saker, utan fortsatte istället glatt att slita sönder allt han kom åt. Han har också försökt gräva sig igenom DogTornadon, tålmodig som han är, men efter ett tag lyckades jag faktiskt få honom att inse att man inte får något godis (läs torrfoder) om man inte använder enbart nosen.

Juldagen spenderade Zixten till större delen ute i snön, där han låg som en sankt bernard och vakade över (och skällde lite på) släkten som anlände. Malva sprang omkring och tiggde kärlek som vanligt, men var faktiskt ovanligt sansad och icke-klättrande. Kanske för att ingen vågade ge henne någon julmat, eller för att ingen egentligen brydde sig så värst mycket om att hon existerade i all sin gosighet.

 

I färd med att döda den nyss befriade Ullareds-flamingon

 

Jag har inga fina julkort på Malva i tomteluva vid en vacker snölykta och julgran i bakgrunden, men eftersom jag ändå inte har skickat ett endaste julkort så gör det nog inget. Jag har ju skitbra bilder på hur hon dissekerar ett gosedjur istället! Dessutom skulle hon aldrig sitta still bredvid en snölykta, hon skulle gräva den till smulor på rekordtid...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0